Opbouw van een schilderij
Nogal eens krijg ik de vraag hoe dat nou gaat, het beginnen aan zo'n schilderij. Ik moet wel zeggen dat dat de ene keer moeilijker is dan de andere keer. Zeker bij de grote doeken met meerdere koeien bijvoorbeeld komt er veel meten bij kijken. Het fotobeeld moet uiteindelijk vergroot op het doek terecht komen, en dan moeten de verhouding foto-schilderijdoek wel kloppen. Om iets van de opzet van een schilderij te laten zien, maakte ik de volgende serie foto's.
Ik begin altijd met een vage schets in pastelkrijt . Dan komt er een dunne verflaag overheen om de globale vlakken aan te geven.
Daarna volgen er steeds meer lagen verf
Na elke verflaag controleer ik of de verhoudingen in het schilderij nog kloppen, en zonodig corrigeer ik die met pastelkrijt. Dit gebeurt regelmatig in het begin omdat ik de vlakken grof aangeef en daardoor de in eerste instantie opgezette pastellijnen niet meer precies kan zien waardoor de contouren van het onderwerp soms ineens niet meer kloppen.
Als ik met de achtergrond/de lucht bezig ben ga ik meestal deels over het onderwerp heen om een zo vloeiend mogelijk geheel te krijgen. Dit doe ik ook als ik het onderwerp eigenlijk al uitgewerkt heb. Hierdoor krijg je dan niet het effect van een "ingekleurde" tekening.
Vervolgens werk ik het onderwerp weer opnieuw bij
De afwerking van het schilderij bestaat uiteindelijk uit het heel precies aangeven van alle details en lijntjes, zoals de ogen en de snuiten van
deze koeien. Met hiernaast het uiteindelijke resultaat!